
Zin en onzin over een "missing link" in de N60 door Ronse
Wat is een "missing link" ?
Het begrip "missing link" wordt in de context van de doortrekking
van de N60 op een bedrieglijke manier misbruikt.
Letterlijk vertaald betekent een missing
link, de "ontbrekende schakel".
Wat geschiedenis
Het idee van de N60 dateert al van meer
dan twee eeuwen (!) terug. In 1811 besliste
Napoleon om via de "Route
Impériale 51" Valenciennes
met Gent te verbinden. Het belang van deze
weg was in de eerste plaats van militaire
aard : troepen op een snelle manier verplaatsen.
Na de val van het Franse Keizerrijk werd
de weg op Frans grondgebied herdoopt in
"Route Nationale 48". In 1973
werd ze gedegradeerd tot "Route Départementale
935" of D935 en heeft ze sindsdien
nog enkel een lokaal belang.
In 1984 was er geen sprake van een N60. Die heette toen nog N58. De plannen uit die tijd tonen veel overeenkomsten met de huidige plannen omtrent de realisatie van de "missing link". Ook toen was er sprake van een tientallen meters hoog viaduct over het Schavaert en tunnels in het dal van de Molenbeek. Ook toen was er een actiecomité dat zich met hand en tand verzette tegen de doortrekking van de N58 (voorloper van de N60). Met succes blijkbaar, want meer dan 30 jaar later is er nog steeds niets gerealiseerd !
De huidige situatie
De N60 op Waals grondgebied in Henegouwen
in de deelgemeenten van Frasnes-lez-Anvaing,
Dergneau en Saint-Sauveur, is een tweevaksweg.
Pas in de deelgemeente Anvaing, ter hoogte
van de Drève du Pureau wordt het een viervaksweg.
Op de rest van het grondgebied van Frasnes-lez-Anvaing
en tot in de naburige deelgemeente Thieulain
van Leuze-en-Hainaut ter hoogte van de Planche
à Leuze blijft het een viervaksweg.
Dan wordt het weer een tweevaksweg die
de stad Leuze doorkruist. Er is wel een
(tweevaks) omleiding of ringweg voor het
zwaar verkeer voorzien : de N60d die ten
zuiden van Leuze weer de N60 wordt over
2 rijvakken. Ten noorden van Péruwelz kan
zwaar of doorgaand verkeer de tweevaksweg
N60e en de N505 nemen die ten zuiden van
het centrum aansluiten op de N60. Via de grensovergang in Bonsecours
verlaat de N60 België om in
Frankrijk de D935 te worden. In Frankrijk
blijft dit over de hele lengte van het tracé
een tweevaksweg van Condé-sur-Escaut tot
in Valenciennes...
Of kort samengevat : van Nukerke tot
Anvaing en van Leuze tot Valenciennes is
het één immense "missing link".
Noteer ook dat er zowel in Wallonië als
in Noord-Frankrijk niet de minste interesse
bestaat om de N60 door te trekken... Dat deze missing links ooit worden gerealiseerd,
is quasi onbestaand.
In het geval van het tracé van de N60,
is het ontbrekende stuk in Ronse niet dé
ontbrekende schakel, maar slechts één van
de vele ! Ten zuiden van Ronse ontbreken
nog meerdere stukken op Waals grondgebied.
Dit wordt dan de toekomst
Het ziet er dus sterk naar uit dat de
geplande invulling van de missing link in
Ronse, niets meer zal zijn dan enkele tunnels,
een viaduct en enkele kilometers
autosnelweg die dood lopen op een rond
punt net voor de grens van Vlaanderen met
Wallonië.
Toch hebben de bewindsvoerders op lokaal
en Vlaams niveau er 207.000.000 Euro (of 8.280.000.000 = 8,3
miljard oude franken) voor over om deze
waanzin op onze kosten te realiseren ! Dat
voor deze prijs ook de natuur en het
uitzicht van onze stad voor eeuwig worden
verpest, is blijkbaar geen beletsel...
|