Meningen over de N60 door Ronse


 


Meningen over de "missing link" en de doortrekking van de N60 door Ronse

Ook uw mening willen we hier publiceren !

Jean-Marie De Dijn is filosoof en drs. geschiedenis en is gewezen Ronsenaar. Ook hij is geschrokken van de voorgenomen doortrekking van de N60. In een open brief aan Groen!-voorzitter Wouter Van Besien en Schepen van Groen! Wouter Stockman, geeft hij ongezouten zijn mening.

Ds. Iwan de Graaf, is de voormalige predikant van de Protestantse Hemelvaartskerk in de Bredestraat en meldt ons : "Van 2002-2009 woonde ik met mijn gezin in Ronse en werkte ik er als predikant van de Hemelvaartskerk. Een prachtige periode in ons leven. Ronse is een compacte, veelkleurige stad en heeft geweldig veel voorzieningen. We hebben erg genoten van de bevolking, de cultuur en de natuur. Omgeven door weidegrond, heuvels en bossen. We komen er nog regelmatig en graag. Wat mij betreft mag Ronse haar rust en haar natuurlijke uitstraling koesteren. Een grote betonnen viaduct op hoge pijlers met vier banen ten westen van de stad gaat een enorme impact hebben. Wellicht met onomkeerbare negatieve effecten voor milieu en leefbaarheid."

José Coolsaet was gedurende 16 jaar voorzitter van de Ronsese Milieuraad. Hij schrijft : "Ook ik vind dat de N60 een onzinnig project is, reeds vele jaren. Doch het groen en de natuur moeten wijken : groen is geen prioriteit van de Stad Ronse! Ik geloof ook niet in het financieel en economisch rendement van de N60. Het zal alleen maar overlast bezorgen : stank en lawaai van optrekkende vrachtwagens. Zijn er studies die het nut aantonen? Ik ken er toch geen. Wie heeft er belang bij?"

Gerard Bufkens werd geboren op het Schavaart; hij schrijft :
" 'k Ben op het Schavaart geboren, daar heeft mijn wieg gestaan,
later ben ik gaan zwerven, ver van jou heen gegaan.
Nu ik weer bij je terug wou, daar in dat groene dal,
kan het niet meer en worden mijn kinderdromen mij ontnomen.
Ik zag dat mijn leven passeerde,
ik kreeg spijt dat ik je zo lang liet wachten al die tijd,
ik wilde naar jou want de jaren vlogen heen...
Het mooiste waar ik steeds naar gezocht heb, vond ik bij jou alleen !
Vandaag groen en morgen beton, of het werk van het mensDOM.
"

Yves Lenoir, Voorzitter van het Stedelijk Fiertelcomité, schrijft : "Als 'Ronseniere' en nauw betrokken zijnde bij onze Fiertel zou het spijtig zijn dat het parcours dient gewijzigd te worden hierdoor ! Stel U voor dat de ommegang niet meer langsheen de 'corniche' van Ronse kan en mag voorbijkomen. Stel U voor op de Leuzesesteenweg : miserie ! Zou het niet spijtig zijn dat een eeuwenoude Ommegang met onze Stadspatroon een ander traject aangemeten krijgt ? Stemt toch m.i. tot nadenken ! Een oud spreekwoord zegt : 'Bezint eer ge begint'."

Rik De Coninck van de Kafhoek in Nukerke schrijft ons : "Vanaf het kleinste probleem op de E17 zullen veel vrachtwagens en auto's de N60 verkiezen, om door België te rijden, daar Ronse geen enkel obstakel meer vormt. Het verkeer rond Rijsel wordt nu naar Doornik gestuurd. Ter info (afstand Doornik - De Pinte via Ronse 56 km, afstand Doornik - De Pinte via Kortrijk 65 km). Oudenaarde en vooral Leupegem en de Bruwaen zullen hierdoor het verkeer niet aankunnen. Maw de N60 zal een parallelle autoweg worden en het plaatselijk verkeer onmogelijk maken."

Piet Piron schrijft ons dit : "Van harte dank voor jullie bericht en voor de strijd die jullie blijven leveren, waarachter ik volledig sta.
Sinds ik gepensioneerd ben als rechter (1 september 2014) heb ik meer mogelijkheden om mijn mening vrij uit te drukken, wat ik nu ook doe.
Ik ben ook de achterkleinzoon van Valerius De Saedeleer en de kleinzoon van Leo Piron, beiden beroepskunstschilders die tijdens een groot deel van hun leven een ode hebben willen brengen aan het prachtig landschap van onze streek.
De voorziene megalomane werken, die in deze tijd (zelfs economisch) totaal achterhaald zijn en niet enkel een vloek zijn voor Ronse maar ook voor onze Vlaamse Ardennen, doen me omwille van mijn afkomst nog meer pijn.
Ik hoop dat alle inwoners van Ronse en van deze prachtige streek zullen beginnen beseffen dat we in een uniek gebied in Vlaanderen wonen, dat op vele vakken een andere hoopvolle roeping en toekomst heeft dan de vele plaatsen in Vlaanderen die door beton en fabrieken landschappelijk werden vernietigd.
Ik ondersteun volledig jullie strijd.
"

Anne-Françoise Morel is Lic. in de Kunstwetenschappen, Westerse Kunst en Architectuur, MA in de Internationale Politiek. Ze behaalde in 2011 een doctoraat in architectuurgeschiedenis en is verbonden aan de Universiteit Gent, FEA Architectuur. Haar mening : "Het doortrekken van de N60 is om diverse redenen een foute beslissing. Eén ervan: Ronse wil de Fiertel als UNESCO werelderfgoed laten erkennen. Indien het eeuwen-oude tracé gewijzigd wordt, dan kan de Fiertel geen aanspraak meer maken op deze erkenning. Laat cultuur en groen nu net dé economische troef zijn die Ronse in handen heeft en aan het uitbouwen is."

 

 

© 2014 - website gebouwd en geoptimaliseerd door web site tuning
Disclaimer & Privacy